Projekty realizowane
Społeczna odpowiedzialność nauki II - Popularyzacja nauki
Robotyka z Uniwersytetem Pomorskim w Słupsku
Celem projektu "Robotyka z Uniwersytetem Pomorskim" jest doskonalenie umiejętności uczniów i nauczycieli związanych z programowaniem i robotyką, co w konsekwencji przełoży się na zwiększenie jakości oferowanych usług edukacyjnych w regionie. Projekt zakłada rozwój technicznych, specyficznych umiejętności, które będą miały istotne znaczenie dla lokalnego rynku pracy, ale także przyczynią się do podniesienia rozwoju społecznego, zwłaszcza w środowiskach uboższych infrastrukturalnie. Zajęcia, z robotyki które zostaną przeprowadzone wśród uczniów pozwolą im na praktyczne zastosowanie wiedzy matematycznej i technicznej oraz jej łatwiejsze przełożenie na podstawy algorytmiki i kodowania. Odbiorcami projektu będą dzieci - uczniowie pochodzący z gminnych środowisk wiejskich, które są zagrożone wykluczeniem cyfrowym. Zajęcia dla nich są szansą na zdobycie tych umiejętności, które często są dostępne wyłącznie w środowiskach miejskich, bardziej zamożnych. Mowa tu o dostępie do nowoczesnych technologii, specjalistycznych zestawów klocków Lego Education oraz innych narzędziach cyfrowych, niezbędnych do kształcenia w zakresie robotyki. Projekt zakłada kształcenie dzieci w 8 miejscowościach, na obszarze województwa pomorskiego i zachodniopomorskiego. Obejmuje dwie gminy: Gminę Kobylnica oraz Gminę Sławno. W każdej z gmin poprowadzone zostaną zajęcia edukacyjne z robotyki i programowania w ilości 100 godzin, w trakcie trwania projektu. Odbiorcami zajęć będą uczniowie z dwóch etapów edukacyjnych: dzieci z klas 1-3 oraz nieco starsze, z klas 4-6. Grupy będą podzielone i tak dopasowane, aby poziom kształcenia był jak najwyższy. Istotne jest, aby kształcenie w zakresie robotyki rozpocząć już od najmłodszych lat, bowiem dynamiczny rozwój technologii oraz szybko zmieniający się rynek pracy determinuje posiadanie konkretnych, informatycznych umiejętności w przyszłości. Wszystkie zajęcia z robotyki będą miały formę zajęć pozalekcyjnych, prowadzonych w dogodnym czasie dla uczniów. Miejscem zajęć będą świetlice wiejskie lub szkoły. Partner projektu - Stowarzyszenie Edukacyjne INNOWACJA zapewnia pełne i kompleksowe wyposażenie uczniów na czas zajęć, co oznacza, że każdy uczeń otrzyma odrębne stanowisko pracy (dedykowany zestaw klocków, tablet, i inne).
W ramach projektu zostanie opracowany i wydany skrypt dla nauczycieli (w postaci ilustrowanego poradnika metodycznego w nakł. 100 sztuk) w zakresie organizacji zajęć z uwzględnieniem robotyki oraz wykorzystywania programowalnych klocków LEGO Education na zajęciach. Zorganizowana także zostanie konferencja naukowo dydaktyczna z udziałem specjalistów, którzy poprowadzą dla nauczycieli zajęcia warsztatowe oraz teoretyczne dotyczące sposobów, potrzeb i możliwości zastosowania robotyki i jej elementów w procesie kształcenia.
Kwota dofinansowania: 206 500 zł
Kierownik projektu: dr Mateusz Nitka
MINIATURA 8 - Antroponimia łotewskich Polaków (2024)
Przedmiotowy projekt zakłada realizację dwóch podstawowych zadań, jakimi są: przeprowadzenie badań z zakresu nazewnictwa osobowego oraz przygotowanie do publikacji w periodyku znajdującym się w wykazie czasopism naukowych Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (pod uwagę są brane zarówno czasopisma polskie: „Acta Baltico-Slavica”, „Onomastica”, „Przegląd Wschodnioeuropejski”, jak i zagraniczne: „Studi Slavistici”, „Slavia”) artykułu prezentującego wyniki dociekań naukowych. Przedmiotem badań podjętych w ramach niniejszego projektu będą antroponimy łotewskich Polaków. Badania będą prowadzone w Rzeżycy (Rēzekne), położonej w historycznej Łatgalii, tj. na terenie tzw. Inflant polskich. Należy podkreślić, że początki obecności Polaków na ziemiach łotewskich sięgają połowy XVI w. Jeszcze w okresie międzywojennym ludność polska stanowiła ok. 9,5% mieszkańców Rzeżycy. Analiza łotewskich danych statystycznych wskazuje na systematyczny spadek liczby Polaków w tej części kraju: po rozpadzie Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich ok. 2,7% mieszkańców Rzeżycy deklarowało polską narodowość, zaś w 2023 r. odsetek ten spadł do ok. 2% (524 Polaków). Rzeżyca jest jednym z ośrodków polskości Łatgalii: jest siedzibą oddziału Związku Polaków na Łotwie, funkcjonuje tam Państwowe Polskie Gimnazjum.
Rzymskokatoliccy Polacy należą do trzech parafii rzeżyckich, w tym do katedralnej pw. Najświętszego Serca Jezusowego (główna świątynia diecezji rzeżycko-agłońskiej). Kontakt z polskimi instytucjami ułatwi Stowarzyszenie „Wspólnota Polska”, którego jestem członkiem. Proponowany projekt wpisuje się w nurt regionalnych badań antroponomastycznych. Podejmowana tematyka nie doczekała się na gruncie onomastyki – zarówno polskiej, jak i łotewskiej – szczegółowego opracowania.
Kwota dofinansowania: 15 943 zł
Kierownik projektu: dr Łukasz Daniel Trzeciak
MINIATURA 8 - Integracja danych hybrydowych z rolniczej przestrzeni produkcyjnej w modelach predykcyjnych plonowania ziemniaka frytkowego: ocena wpływu zmiennych na dokładność prognoz (2024)
Współczesne rolnictwo stoi przed wieloma wyzwaniami związanymi z prognozowaniem plonów roślin. Skuteczne przewidywanie plonów wymaga uwzględnienia wielu zmiennych, które mają zarówno bezpośredni, jak i pośredni wpływ na produktywność upraw. W związku z tym, założenia i cele badawcze koncentrują się na kompleksowej analizie danych oraz wytypowaniu zmiennych najbardziej przydatnych do budowy modeli predykcyjnych plonowania ziemniaka. Głównym celem badań jest identyfikacja zmiennych hybrydowych, pochodzących z rolniczej przestrzeni produkcyjnej które mają największy wpływ na plon bulw ziemniaka (odmian frytkowych) uprawianego w rejonie Morza Bałtyckiego oraz opracowanie podstawowych modeli prognostycznych z wykorzystaniem sztucznych sieci neuronowych. Badania będą prowadzone na polach produkcyjnych gospodarstwa specjalizującego się w uprawie ziemniaka na cele frytkowe w okolicy Słupska (woj. pomorskie).
Wytypowany obszar badawczy wynosi około 100 ha. Ze względu na coroczne skanowanie elektromagnetyczne gleby w gospodarstwie, które ma na celu wyznaczanie stref zasobności gleby w składniki pokarmowe, przyjęto założenie, że każda strefa na każdym polu będzie traktowana jako odrębny obiekt badawczy/ poletko doświadczalne. Założenia badawcze opierają się na kilku kluczowych aspektach. Po pierwsze, plon ziemniaków jest wynikiem działania wielu czynników, takich jak właściwości gleby, warunki pogodowe, genotyp roślin oraz praktyki agronomiczne. Gleba jest fundamentalnym elementem wpływającym na rozwój roślin, dlatego analiza powinna uwzględniać jej parametry, takie jak zasobność w składniki pokarmowe, pH, uziarnienie i zwięzłość. Te właściwości gleby bezpośrednio wpływają na zdrowie roślin i ich zdolność do wytwarzania plonów.