Regulamin wyborczy UP w Słupsku
Regulamin wyborczy
Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku
z 21 czerwca 2023 roku
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j Dz. U. 2023 r. poz. 742) , Statut Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku.
I. Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin wyborczy Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku, zwany dalej Regulaminem, określa tryb i
zasady wyboru Rektora, Senatu i Kolegium Elektorów.
§ 2
1. Wybory Rektora, Senatu i Kolegium Elektorów przeprowadza Komisja Wyborcza.
2. Skład oraz tryb i zasady powoływania Komisji Wyborczej określa § 79 i § 80 Statutu Uniwersytetu
Pomorskiego w Słupsku, zwanego dalej Statutem.
§ 3
Do zadań Komisji Wyborczej należy organizowanie wyborów, a w szczególności:
1) przeprowadzanie wyborów Rektora, Senatu i Kolegium Elektorów;
2) ustalanie terminarza czynności wyborczych;
3) ustalanie i ogłaszanie list kandydatów na stanowisko Rektora;
4) organizowanie i przeprowadzanie zebrań przed wyborami Rektora;
5) stwierdzanie dokonania wyboru Rektora, członków Senatu i członków Kolegium Elektorów;
6) rozstrzyganie wszystkich spraw dotyczących wyborów;
7) zabezpieczanie dokumentacji wyborczej.
§ 4
Wybory Rektora, Senatu i Kolegium Elektorów odbywają się przy zachowaniu następujących zasad:
1) czynne prawo wyborcze przysługuje wszystkim pracownikom, studentom i doktorantom UP
2) bierne prawo wyborcze przysługuje osobom, o których mowa w § 7 ust. 3, w § 10 ust. 3 oraz w § 15 Regulaminu;
3) każdy wyborca mający czynne prawo wyborcze ma prawo do zgłaszania kandydatów do Kolegium Elektorów, Senatu oraz na stanowisko Rektora spośród kandydatów, którzy w wyborach indykacyjnych uzyskali co najmniej 10 % ważnych głosów;
4) wszystkie głosowania są tajne;
5) czas i miejsce głosowania podaje się do wiadomości w takim terminie i w taki sposób, aby wyborcy mieli możliwość wzięcia w nim udziału.
§ 5
1. Listy osób uprawnionych do głosowania przygotowują:
1) Sekcja Kadr i Spraw Socjalnych – nauczycieli akademickich i pozostałych pracowników;
2) Biuro Obsługi Studenta i Doktoranta – studentów i doktorantów.
2. Listy osób uprawnionych do głosowania będą wyłożone do wglądu w jednostkach, o których mowa w ust. 1 pkt. 1 i 2, najpóźniej na 7 dni przed terminem głosowania.
3. Listy osób uprawnionych do głosowania sporządza się według stanu na dzień 31 grudnia w roku poprzedzającym rok wyborczy.
II. Wybory Kolegium Elektorów
§ 6
Do zadań Kolegium Elektorów należy:
1) wskazywanie kandydatów na Rektora;
2) wybór Rektora spośród kandydatów wskazanych przez Radę Uczelni i Kolegium Elektorów;
3) odwoływanie Rektora na wniosek Senatu lub Rady Uczelni.
§ 7
1. W skład Kolegium Elektorów wchodzą:
1) przedstawiciele profesorów i profesorów Uczelni w liczbie stanowiącej 80 % tej grupy nauczycieli akademickich. Stanowią oni 50 % składu Kolegium Elektorów;
2) przedstawiciele pracowników Uczelni niebędących nauczycielami akademickimi, którzy stanowią 5% składu Kolegium Elektorów;
3) przedstawiciele studentów i doktorantów, którzy stanowią razem nie mniej niż 20 % składu Kolegium Elektorów;
4) przedstawiciele nauczycieli akademickich zatrudnionych na stanowiskach innych niż określone w pkt. 1, którzy stanowią pozostałą liczbę składu Kolegium Elektorów.
2. Liczbę studentów i doktorantów ustala się proporcjonalnie do liczebności obu tych grup w Uczelni z tym, że każda z tych grup jest reprezentowana przez co najmniej jednego przedstawiciela.
3. Członkiem Kolegium Elektorów może być osoba, która spełnia wymagania określone w § 15 pkt 1-5 i 7 Statutu.
4. Członkostwa w Kolegium Elektorów nie można łączyć z pełnieniem funkcji Rektora Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku lub funkcji organu innej uczelni.
§ 8
1. Przewodniczącym Kolegium Elektorów jest jego najstarszy członek zatrudniony na stanowisku profesora lub profesora Uczelni.
2. Kadencja Kolegium Elektorów trwa cztery lata i rozpoczyna się w dniu jego wyboru.
§ 9
1. Członków Kolegium Elektorów, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1, wybiera się spośród nauczycieli akademickich zatrudnionych na stanowiskach profesora i profesora Uczelni, reprezentujących zgodnie z własnym oświadczeniem określoną dyscyplinę pierwszego wyboru, wchodzącą w skład jednej z dziedzin nauki, pomiędzy którymi dokonuje się podziału mandatów.
2. Podział mandatów pomiędzy dziedziny dokonuje Komisja Wyborcza proporcjonalnie do liczby zatrudnionych profesorów i profesorów Uczelni w danej dziedzinie w dniu 31 grudnia w roku poprzedzającym rok wyborczy. Dziedziny, w których liczba profesorów i profesorów Uczelni jest mniejsza od 5, są łączone.
3. Członków Kolegium Elektorów, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 4 wybiera się spośród wszystkich nauczycieli akademickich zatrudnionych na stanowiskach innych niż stanowiska profesora lub profesora Uczelni.
4. Członków Kolegium Elektorów, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 2 wybiera się spośród wszystkich pracowników niebędących nauczycielami akademickimi.
5. Tryb wyboru do Kolegium Elektorów studentów i doktorantów oraz czas trwania ich członkostwa w tym organie określa odpowiednio Regulamin Samorządu Studenckiego oraz Regulamin Samorządu Doktorantów.
6. Wyboru członków Kolegium Elektorów dokonuje się w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów.
7. Głosowanie polega na postawieniu znaku X na karcie do głosowania przy nazwiskach kandydatów, na których wyborca oddaje swój głos.
8. W przypadku uzyskania przez kandydatów równej liczby głosów Komisja Wyborcza zarządza dodatkowe głosowanie na tych kandydatów.
9. Prawo zgłaszania kandydatów na członków Kolegium Elektorów, o których mowa w § 7 ust. 1, pkt. 1, 2 i 4, przysługuje wszystkim pracownikom Uczelni.
III. Wybory Senatu
§ 10
1. W skład Senatu wchodzą:
1) Rektor;
2) 15 profesorów lub profesorów Uczelni;
3) 6 przedstawicieli nauczycieli akademickich zatrudnionych na stanowiskach innych niż określone w pkt. 2;
4) 6 przedstawicieli studentów i doktorantów;
5) 2 przedstawicieli pracowników niebędących nauczycielami akademickimi.
2. Liczbę studentów i doktorantów ustala się proporcjonalnie do liczebności obu tych grup w Uczelni z tym, że każda z tych grup jest reprezentowana przez co najmniej jednego przedstawiciela.
3. Członkiem Senatu może być osoba, która spełnia wymagania określone w § 15 pkt. 1-5 i 7 Statutu.
4. Ta sama osoba może być członkiem Senatu nie więcej niż przez dwie następujące po sobie kadencje. Nie dotyczy to osoby, która była członkiem Senatu, sprawując funkcję Rektora.
§ 11
Kadencja Senatu trwa cztery lata i rozpoczyna się w dniu 1 września roku, w którym został wybrany, a kończy 31 sierpnia roku, w którym upływa kadencja.
§ 12
1. Członków Senatu, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt. 2, wybiera się spośród nauczycieli akademickich zatrudnionych na stanowiskach profesora i profesora Uczelni, reprezentujących zgodnie z własnym oświadczeniem określoną dyscyplinę pierwszego wyboru, wchodzącą w skład jednej z dziedzin nauki, pomiędzy którymi dokonuje się podziału mandatów.
2. Podział mandatów pomiędzy dziedziny dokonuje Komisja Wyborcza proporcjonalnie do liczby zatrudnionych profesorów i profesorów Uczelni w danej dziedzinie w dniu 31 grudnia w roku poprzedzającym rok wyborczy. Dziedziny, w których liczba profesorów i profesorów Uczelni jest mniejsza od 5, są łączone.
3. Członków Senatu, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt. 3 wybiera się spośród wszystkich nauczycieli akademickich zatrudnionych na stanowiskach innych niż stanowiska profesora lub profesora Uczelni.
4. Członków Senatu, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt. 5 wybiera się spośród wszystkich pracowników niebędących nauczycielami akademickimi.
5. Tryb wyboru do Senatu studentów i doktorantów oraz czas trwania ich członkostwa w tym organie określa odpowiednio Regulamin Samorządu Studenckiego oraz Regulamin Samorządu Doktorantów.
6. Wyboru członków Senatu, o których mowa w § 10 ust. 1, pkt. 2-5 dokonuje się w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów.
7. Głosowanie polega na postawieniu znaku X na karcie do głosowania przy nazwiskach kandydatów, na których wyborca oddaje swój głos.
8. W przypadku uzyskania przez kandydatów równej liczby głosów Komisja Wyborcza zarządza dodatkowe głosowanie na tych kandydatów.
9. Prawo zgłaszania kandydatów na członków Senatu, o których mowa w § 10 ust. 1, pkt. 2, 3 i 5, przysługuje wszystkim pracownikom Uczelni.
IV. Wybory Rektora
§ 13
Rektora wybiera Kolegium Elektorów spośród kandydatów wskazanych przez Radę Uczelni oraz Kolegium Elektorów.
§ 14
1. Kadencja Rektora trwa 4 lata i rozpoczyna się w dniu 1 września roku, w którym został wybrany.
2. Ta sama osoba może być Rektorem nie więcej niż przez dwie następujące po sobie kadencje. Do liczby kadencji nie wlicza się okresu kadencji, na którą Rektor został wybrany przez Kolegium Elektorów w związku z wygaśnięciem mandatu poprzedniego Rektora.
§ 15
Rektorem może być nauczyciel akademickim, który:
1) Posiada stopień doktora habilitowanego i jest zatrudniony na stanowisku profesora lub profesora Uczelni;
2) Spełnia wymagania określone w § 15 Statutu;
3) Ma doświadczenie w sprawowaniu funkcji kierowniczych w szkolnictwie wyższym;
4) Nie jest członkiem Rady Uczelni.
§ 16
Kandydatów na Rektora wskazują:
1) Rada Uczelni po uzyskaniu opinii Senatu;
2) Kolegium Elektorów po uzyskaniu opinii Senatu.
§ 17
1. W celu wyłonienia kandydatów wspólnoty Uczelni na Rektora, Komisja Wyborcza przeprowadza głosowanie indykacyjne, w którym biorą udział członkowie Kolegium Elektorów.
2. Głosowanie indykacyjne polega na odręcznym napisaniu na karcie wyborczej imienia i nazwiska profesora lub profesora Uczelni, którego wyborca popiera na stanowisko Rektora.
3. Zebranie, o którym mowa w ust. 1, zwołuje i przewodniczy mu przewodniczący Komisji Wyborczej.
§ 18
1. W terminie 3 dni od głosowania, o którym mowa w § 17 ust. 1, członkowie wspólnoty Uczelni zgłaszają przewodniczącemu Kolegium Elektorów kandydatów na Rektora spośród osób, które w głosowaniu indykacyjnym uzyskały co najmniej 10 % ważnych głosów, wyraziły zgodę na kandydowanie i spełniają warunki, o których mowa w § 15 i § 20 Statutu.
2. Jeżeli w głosowaniu indykacyjnym żadna osoba nie uzyskała co najmniej 10 % ważnych głosów lub jeżeli żadna osoba nie wyraziła zgody na kandydowanie albo nie spełnia warunków, o których mowa w § 15 i § 20 Statutu, to wówczas na liście kandydatów na Rektora umieszcza się tylko kandydatów Rady Uczelni.
§ 19
1. Przewodniczący Rady Uczelni przekazuje przewodniczącemu Senatu listę kandydatów Rady Uczelni na Rektora, a przewodniczący Kolegium Elektorów listę kandydatów wspólnoty Uczelni na Rektora.
2. Senat w terminie 14 dni od dnia przekazania list, o których mowa w ust. 1, wydaje o kandydatach opinię pozytywną lub negatywną.
3. Przed wydaniem opinii, o której mowa w ust. 2, Senat może zapoznać się z wizją zarządzania Uczelnią kandydatów Rady Uczelni i wspólnoty Uczelni na Rektora.
4. Opinię, o której mowa w ust. 2, przewodniczący Senatu przekazuje odpowiednio przewodniczącemu Rady Uczelni lub przewodniczącemu Kolegium Elektorów.
5. Ostateczną listę kandydatów Rady Uczelni i wspólnoty Uczelni na Rektora przewodniczący tych organów przekazują przewodniczącemu Komisji Wyborczej.
§ 20
Komisja Wyborcza sporządza listę kandydatów na Rektora i organizuje otwarte zebranie przedwyborcze, na którym kandydaci prezentują wspólnocie Uczelni swoje programy. Zebraniu przewodniczy przewodniczący Komisji Wyborczej.
§ 21
1. Bezpośrednio po zakończeniu zebrania, o którym mowa w § 20, przewodniczący Komisji Wyborczej zwołuje Kolegium Elektorów.
2. Kolegium Elektorów wybiera Rektora w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków tego organu.
3. Głosowanie polega na postawieniu znaku X na karcie do głosowania przy nazwisku kandydata, na którego wyborca oddaje swój głos.
4. Jeżeli o stanowisko Rektora ubiega się więcej niż dwóch kandydatów i żaden nie otrzyma bezwzględnej większości głosów, wówczas Komisja Wyborcza przeprowadza drugą turę głosowania, do której przystępują dwaj kandydaci, którzy otrzymali najwięcej głosów.
5. Jeżeli w drugiej turze żaden kandydat nie otrzyma bezwzględnej większości głosów, wówczas przeprowadza się ponownie procedurę wyłaniania kandydatów na Rektora.
6. Jeżeli o stanowisko Rektora ubiega się dwóch kandydatów i żaden nie otrzyma bezwzględnej większości głosów, wówczas przeprowadza się ponownie procedurę wyłaniania kandydatów na Rektora.
7. W przypadku przeprowadzenia ponownej procedury wyłaniania kandydatów na Rektora, osoby, które znajdowały się na liście kandydatów, o której mowa w § 20, nie mogą ponownie kandydować.
§ 22
Przewodniczący Komisji Wyborczej stwierdza wybór Rektora i niezwłocznie zawiadamia o wyborze ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego.
V. Przeprowadzenie wyborów
§ 23
Komisja Wyborcza sporządza dokumentację wyborczą. Dokumentami wyborczymi są:
1) Protokoły z poszczególnych etapów wyborów;
2) Listy osób uprawnionych do głosowania;
3) Listy kandydatów;
4) Opinie Senatu o kandydatach na Rektora;
5) Pisemne oświadczenia kandydatów;
6) Karty do głosowania;
7) Komunikaty i inne dokumenty Komisji Wyborczej.
§ 24
1. Komisja Wyborcza ustala szczegółowy terminarz czynności wyborczych i podaje go do wiadomości społeczności akademickiej przez umieszczenie na stronach internetowych Uczelni oraz w zakładce BIP.
2. Komunikaty Komisji Wyborczej ogłaszane są na stronach internetowych Uczelni oraz w zakładce BIP.
3. Komisja Wyborcza przed każdym etapem wyborów podaje do wiadomości społeczności akademickiej szczegółowe informacje o ich przebiegu przez umieszczenie na stronach internetowych Uczelni oraz w zakładce BIP.
§ 25
Karta zgłoszenia kandydata do organów kolegialnych i na stanowisko Rektora powinna zawierać następujące informacje:
1) Imię i nazwisko kandydata;
2) Nazwę jednostki organizacyjnej, w której kandydat jest zatrudniony;
3) Tytuł naukowy, stopień naukowy, tytuł zawodowy (dotyczy tylko nauczycieli akademickich);
4) Nazwę organu kolegialnego lub jednoosobowego, do którego kandydat jest zgłoszony;
5) Datę zgłoszenia kandydata;
6) Czytelny podpis osoby zgłaszającej kandydata.
§ 26
Do karty zgłoszenia kandydata powinno być dołączone oświadczenie kandydata:
1) O wyrażeniu zgody na kandydowanie;
2) O spełnianiu warunków, o których mowa w § 15 pkt. 1-5 i 7 oraz § 38 ust. 4 Statutu (dotyczy kandydatów do Kolegium Elektorów);
3) O spełnianiu warunków, o których mowa w § 15 pkt. 1-5 i 7 Statutu (dotyczy kandydatów do Senatu);
4) O spełnianiu warunków, o których mowa w § 15 pkt. 1-5 i 7 oraz § 20 Statutu (dotyczy kandydatów na stanowisko Rektora).
§ 27
Wzory kart i oświadczeń, o których mowa w § 25 i § 26, przygotowuje Komisja Wyborcza.
§ 28
1. Komisja Wyborcza sporządza listy kandydatów w porządku alfabetycznym i podaje do wiadomości publicznej poprzez umieszczenie na stronach internetowych Uczelni oraz w zakładce BIP w terminie nie krótszym niż na 3 dni przed terminem głosowania.
2. W wyborach do Kolegium Elektorów i do Senatu Komisja Wyborcza sporządza oddzielne listy kandydatów dla każdej grupy wyborców.
§ 29
1. Karty do głosowania przygotowuje Komisja Wyborcza.
2. Karty do głosowania opieczętowuje się pieczęcią okrągłą Uczelni.
3. W dolnej części karty do głosowania podaje się informację o liczbie kandydatów wybieranych z danej listy i maksymalnej liczbie kandydatów, na których wyborca może oddać głos.
§ 30
1. Wybory przeprowadza Komisja Wyborcza w dniu i w godzinach wyznaczonych w terminarzu
wyborczym.
2. Wyborcy pobierają karty do głosowania w lokalu wyborczym.
3. Wyborcy pobierając karty do głosowania powinni okazać dowód osobisty lub inny dokument tożsamości ze zdjęciem. Pobranie karty do głosowania wyborcy potwierdzają podpisem na liście wyborców.
4. Komisja Wyborcza jest odpowiedzialna za zapewnienie tajności wyborów.
§ 31
1. Głosowanie polega na umieszczeniu znaku X przy nazwiskach kandydatów (kandydata), na których, (na którego) wyborca oddaje głos.
2. Za głos ważny uznaje się głos oddany na karcie do głosowania, na której umieszczono znak X przy nazwiskach nie większej liczby kandydatów, niż liczba osób wybieranych z danej listy.
3. W głosowaniu indykacyjnym na stanowisko Rektora elektorzy głosują poprzez odręczne napisanie na karcie do głosowania imienia i nazwiska jednego kandydata.
§ 32
1. Głos jest nieważny we wszystkich głosowaniach w przypadku:
1) oddania go na karcie do głosowania innej, niż przygotowanej przez Komisję Wyborczą;
2) całkowitego przedarcia karty do głosowania.
2. W głosowaniu indykacyjnym głos jest nieważny w przypadku:
1) nienapisania na karcie do głosowania żadnego nazwiska;
2) napisania na karcie do głosowania dwóch lub więcej nazwisk.
3. W wyborach do Kolegium Elektorów, do Senatu i na stanowisko Rektora głos jest nieważny w przypadku postawienia znaku X przy większej liczbie nazwisk niż liczba osób wybieranych z danej listy.
§ 33
1. Obliczenia głosów dokonuje Komisja Wyborcza w pełnym składzie.
2. W przypadku uzyskania przez kandydatów takiej samej liczby głosów, Komisja Wyborcza zarządza dodatkowe głosowanie na tych kandydatów.
3. Wyniki wyborów podaje się niezwłocznie po zakończeniu obliczania głosów w protokole podpisanym przez członków Komisji Wyborczej.
4. Protokół umieszcza się na stronach internetowych Uczelni oraz w zakładce BIP.
§ 34
Protokół Komisji Wyborczej z przeprowadzonego głosowania powinien zawierać następujące informacje:
1) Określenie rodzaju wyborów;
2) Datę i miejsce przeprowadzenia wyborów;
3) Liczbę osób uprawnionych do głosowania;
4) Liczbę zgłoszonych kandydatów;
5) Liczbę miejsc w organie kolegialnym;
6) Liczbę oddanych głosów;
7) Liczbę oddanych głosów ważnych;
8) Liczbę oddanych głosów nieważnych;
9) Liczbę głosów oddanych na poszczególnych kandydatów;
10) Listę wybranych kandydatów w porządku alfabetycznym;
11) Listę osób zakwalifikowanych do kolejnej tury głosowania;
12) Podpisy członków Komisji Wyborczej.
§ 35
1. Protesty wyborcze można wnosić do Komisji Wyborczej na okoliczności mające bezpośredni związek z wyborami i istotny wpływ na ważność wyborów.
2. Protesty wyborcze mogą wnosić co najmniej 3 osoby mające czynne prawo wyborcze, w formie pisemnej wraz z uzasadnieniem, w terminie 3 dni od dnia ogłoszenia wyników wyborów.
3. Komisja Wyborcza rozpatruje protesty wyborcze niezwłocznie po ich otrzymaniu.
4. Komisja Wyborcza rozstrzyga protest wyborczy w drodze uchwały stanowiącej o uwzględnieniu lub odrzuceniu protestu.
5. W przypadku uwzględnienia protestu wyborczego Komisja Wyborcza rozstrzyga o ewentualnym unieważnieniu czynności wyborczych i ich powtórzeniu lub podejmuje inne niezbędne działania.
6. Uchwała Komisji Wyborczej o rozstrzygnięciu protestu jest przekazywana niezwłocznie składającym protest.
§ 36
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie decyzje podejmuje Komisja Wyborcza.
§ 37
1. Niniejszy Regulamin wchodzi w życie w z dniem uchwalenia.
2. Z dniem wejścia w życie niniejszego Regulaminu traci moc Regulamin wyborczy Akademii Pomorskiej w Słupsku z dn. 18 grudnia 2019 r.
Do pobrania:
http://bip.apsl.edu.pl/artykul/547/12824/regulamin-wyborczy-uniwersytetu-pomorskiego-w-slupsku