Komunikat nr 8 / 2019 Kwestora Akademii Pomorskiej w Słupsku z dnia 03 grudnia 2019 r.
Szanowni Państwo, w zawiązku z pojawiającymi się zapytaniami dotyczącymi Pracowniczych Planów Kapitałowych
(w skrócie PPK) przekazuję kilka podstawowych informacji w tej sprawie.
Zgodnie z Ustawą z dnia 4 października 2018 o Pracowniczych Planach Kapitałowych (PPK) wprowadzono możliwość oszczędzania na dodatkowe świadczenie emerytalne, dzięki składkom pracownika, pracodawcy i państwa, przekazywanym na rachunek oszczędnościowy instytucji finansowej, z którą pracodawca podpisze umowę.
PPK wdrażane jest etapami, najpóźniej przystąpią do programu jednostki sektora finansów publicznych, w tym państwowe uczelnie wyższe. W związku z tym Akademia Pomorska w Słupsku ma obowiązek realizowania programu PPK od 01.01.2021 roku.
Dla pracowników i Zleceniobiorców opłacających obowiązkowo składki emerytalno-rentowe, przystąpienie do programu jest dobrowolne, ale zapisanie do programu dla osób w wieku od 18 lat do 55 lat następuje automatycznie. W razie braku chęci uczestnictwa w programie osób w wymienionym wyżej przedziale wiekowym, pracownik powinien złożyć w zakładzie pracy oświadczenie o rezygnacji z pobierania wpłat na PPK. Oświadczenie to ważne jest na 4 lata, po czym należy je ponowić lub zapisać się do PPK, o czym przypomni pracodawca. Dla osób w przedziale wiekowym od 55-70 lat zapisanie do programu jest możliwe, ale po wcześniejszym złożeniu stosownego oświadczenia o chęci uczestnictwa.
Oszczędności w PPK pochodzić będą z trzech źródeł:
1. Ze składek pracownika: maksymalnie do 4% wynagrodzenia netto,
2. Ze składek pracodawcy maksymalnie 2,5% wynagrodzenia brutto pracownika
3. Z wpłat państwa: opłata powitalna 250 zł i raz w roku: 240 zł
Standardowo zgromadzone środki będą wypłacane po 60 roku życia: 25% jednorazowo a pozostała część w minimum 120 ratach. Pracownik może wybrać środki przed ukończeniem 60 roku życia (można wybrać 25% środków), ale będą one pomniejszone o podatek od zysków kapitałowych, wpłaty pracodawcy i państwa. W dwóch wyjątkowych sytuacjach tych potrąceń nie będzie: gdy środki przeznaczymy na wkład własny na zakup mieszkania, lub w przypadku poważnej choroby członka rodziny.
Dodatkowe informacje w tej sprawie będą przekazywane dla Państwa w formie komunikatów, sukcesywnie do postępów prac związanych z wyborem instytucji finansowej oraz koniecznością uzyskania informacji na temat podjętych przez Państwa decyzji.