Obrady Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP)
Głównym tematem obrad prezydium oraz zgromadzenia plenarnego Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP), które odbywają się 30 i 31 maja 2019 roku w Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie, są aktualne problemy szkolnictwa wyższego i nauki: kwestie związane z wdrażaniem Ustawy 2.0 i towarzyszących jej rozporządzeń (np. dotyczących odpisów dyplomów) oraz innych aktów prawnych, a także zmiany w ustawie Prawo Zamówień Publicznych. W posiedzeniach bierze udział JM Rektor Akademii Pomorskiej w Słupsku dr hab. inż. Zbigniew Osadowski, prof. AP.
W programie obrad są wystąpienia wicepremiera, Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dr. Jarosława Gowina oraz Sekretarza stanu w MNiSW Piotra Müllera. Podczas posiedzeń podjęte zostaną zagadnienia związane między innymi z kształceniem nauczycieli, barierami w rozwoju kariery młodych naukowców, a także nowoczesnymi narzędziami informatycznymi wspomagającymi zarządzanie uczelniami. Pobyt na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim jest również okazją do udziału w obchodach jubileuszu XX-lecia uczelni.
Konferencję Rektorów Akademickich Szkół Polskich utworzyły polskie szkoły wyższe posiadające uprawnienia do nadawania stopnia doktora w co najmniej jednej dyscyplinie. KRASP jest instytucją przedstawicielską środowiska szkolnictwa wyższego i nauki. Konferencja została powołana w 1997 r. przez rektorów 73 szkół wyższych. Obecnie tworzą ją rektorzy 109 szkół wyższych, w tym 13 uczelni niepublicznych. Ponadto, 9 szkół ma status uczelni stowarzyszonych. Od 1 października 2006 r. KRASP prowadzi działalność, jako odrębny podmiot prawny. Celem KRASP jest inspirowanie i koordynowanie współdziałania uczelni członkowskich, a także reprezentowanie wspólnych interesów uczelni akademickich. Konferencja podejmuje działania prowadzące do tworzenia efektywnego i zintegrowanego systemu edukacji narodowej oraz działa na rzecz rozwoju szkolnictwa wyższego, nauki i kultury. Konferencja stoi na straży tradycyjnych wartości akademickich, a w tym zasad etyki zawodowej, odpowiedzialności i konstytucyjnej zasady autonomii szkół wyższych, gwarantującej im prawo do określania własnego stanowiska we wszystkich sprawach, którymi zainteresowana jest społeczność akademicka.
Zob. fotorelację z obrad: