Po co komu historia sztuki?
Już w najbliższy czwartek, 9 listopada o 18:00 w sopockim Goyki 3 Art Inkubatorze odbędzie się trzecie już spotkanie z cyklu "Po co komu humanistyka? Albo o pożytkach z naturalnej inteligencji›", który Uniwersytet Pomorski organizuje wespół z goszczącą nas sopocką instytucją oraz Pomorskim Towarzystwem Filozoficzno-Teologicznym.
Tym razem gościem dra Janusza Bohdziewicza (Katedra Filologii Polskiej UP) będzie dr Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk (Uniwersytet Wrocławski), który wygłosi wykład ‹‹Po co komu historia sztuki?››. Wydarzenie będzie transmitowane na stronie Facebooka Pomorskiego Towarzystwa Filozoficzno-Teologicznego, na której można też odnaleźć zdjęcia z poprzednich spotkań.
https://www.facebook.com/PomorskieTowarzystwoFilozoficznoTeologiczne/?locale=pl_PL
Tam także dostępne są nagrania wideo wszystkich wykładów oraz żywiołowych dyskusji im towarzyszących (z aktywnym udziałem społeczności naszej uczelni) – a wszystkie są także konsekwentnie publikowane na kanale Pomorskiego Towarzystwa Filozoficzno-Teologicznego na YouTubie.
Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk – doktor, historyk sztuki. Bada funkcjonowanie w polu sztuki kategorii takich jak wzniosłość, niewyobrażalne, numinosum, sacrum, czy niesamowite. Podąża za przemianami sztuki pod wpływem wybranych idei, ale także przekształceniami, zniekształceniami, rewizjami, jakim idee te ulegają w realizacjach artystycznych. Na przykładach zaczerpniętych ze świata sztuki przygląda się punktom stycznym i (zwykle niestabilnym) liniom demarkacyjnym pomiędzy poszczególnymi kategoriami (np. wzniosłość/niesamowite; wzniosłość/melancholia; wzniosłość/niewyobrażalne). Ponadto interesuje go długie trwanie romantycznego imaginarium, w szczególności przesunięcia znaczeń, jakie dokonują się w nim w związku z rosnącą „świadomością antropoceniczną” czy przemianami postaw wobec sacrum. Do swych zainteresowań badawczych zalicza również teorię wyobraźni, alternatywne historie sztuki, a także widmowe instytucje powoływane do życia przez artystki i artystów. Przyjęta przez niego metoda badawcza wpisuje się w tradycję hermeneutyczną. Doktorat obroniony w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk poświęcił kategorii wzniosłości w polskiej sztuce współczesnej. Publikuje/publikował m.in. w „Kontekstach. Polskiej Sztuce Ludowej”, „Tekstach Drugich”, „Artifex Novus”, „Szumie”, „Frazie”. Uczestniczy jako wykonawca w grancie NPRH „Materiały do korpusu portretu staropolskiego”, moduł „Dziedzictwo narodowe”, 2017, Numer: 11H 17 0023 85.